ضد آفتاب

سه شنبه 21 ارديبهشت 1400
11:24
dan

امروزه استفاده از ترکیبات کرم ضد آفتاب برای حفاظت در برابر اثرات مضر اشعه خورشید در چند دهه اخیر افزایش‌ یافته است. این امر ممکن است ناشی از افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر بالقوه ناشی از مواجهه مکرر با خورشید باشد. قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب خطر ابتلا به سه نوع سرطان را افزایش ‌می‌دهد: ملانوم، کارسینوم سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی که همراه با ملانوم باعث مرگ و میر بالاتر ‌می‌شود، در حالی که سرطان‌های پوستی غیر ملانومی شایعه‌تر بود و با آسیب‌های پوستی بیشتری همراه است. مطالعات بالینی مختلف نشان داده است که استفاده منظم از ضد آفتاب ‌می‌تواند باعث کاهش سرطان پوست، به ویژه ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی شود. شواهدی در مورد نقش محافظتی ضد آفتاب‌ها در برابر آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید نیز اثبات شده است.

فرمولاسیون و علم کرم‌های ضد آفتاب همراه با پیشرفت دانش و فنآوری‌های علمی برای بهبود ویژگی‌های فرمولاسیون از نظر کارایی، ایمنی و زیبایی تکامل یافته است. افزایش میزان ملانومای پوستی، نگرانی‌های نظارتی در مورد کیفیت محصولات ضدآفتاب را به دنبال داشته است و باعث افزایش تقاضا از سوی مراجع در مورد بررسی کیفیت فراورده‌های ضد آفتاب شده‌ است. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب به عنوان محافظانی در برابر نور خورشید در چند دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

با افزایش آگاهی در مورد حفاظت ارائه شده توسط ضد آفتاب در برابر آفتاب سوختگی، پیری پوست و ملانوما، تقاضا برای فرمول‌های ضد آفتاب به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش ‌می‌یابد و یک فرصت قابل توجه برای صنایع دارویی وجود دارد که با تولید ضد آفتاب‌های با کیفیت، کارآمد، ایمن و از نظر زیبایی، این تقاضا را برآورده کنند.

نقش محافظتی ضد آفتاب

با پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی و همچنین علوم به طور کلی در قرن بیستم بوجود آمد، نشان داده شد که نقش پرتو ماورا بنفش در ایجاد آسیب دیدگی پوست بسیار قابل توجه است. مطالعات انجام شده بر روی جوندگان آزمایشگاهی، درک بیشتری از افسردگی ناشی از اشعه ماورا بنفش، سرطان‌زایی، آسیب ناشی از پرتوهای آفتاب و پیری ناشی از صدمه آفتاب را امکان‌پذیر کرد. دانشمندان همچنین مشاهده کردند که شیوع ملانوما در جمعیت‌هایی که آفتاب گرفتن در آن رایج است، بیشتر است. مطالعات بیشتر نشان داد که افرادی که از ضدآفتاب استفاده می‌کردند به میزان کمتری دچار آسیب پوستی شدند.

تحقیقات گسترده‌ای در مورد علل سرطان پوست انجام شده‌ است و سازمانهای متعدد، اشعه فرابنفش را به عنوان یکی از سرطانزای مهم معرفی کرده اند. فعالیت‌های اطلاع‌رسانی عمومی از آن زمان به پذیرش و استفاده بیشتر از کرم‌های ضد آفتاب منجر شده‌ است. تلاش‌های اولیه برای تولید محصولات ضد UVA به طور خاص انجام شد. اخیراً بیشتر فرمول‌های ضد آفتاب حاوی عوامل ضد UVA و ضد UVB هستند.

فرمولاسیون

فرمولاسیون ضدآفتاب شامل چهار مرحله مهم انتخاب طرح محصول هدف، انتخاب مواد فعال و وسیله حمل و نقل و به دنبال آن، بهینه‌سازی محصول است. هدف اصلی متخصص فرمولاسیون تولید محصولی است که یک غشای پیوسته بر روی پوست تشکیل دهد. نفوذ مواد آلی به داخل پوست باید به حداقل برسد. ضدآفتاب‌های آلی بصورت لوسیون و پماد‌های سبک فرموله ‌می‌شوند. هنگام استفاده، آنها با ایجاد یک لایه نازک بر روی سطح پوست، از آن در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت ‌می‌کنند. انواع دیگر شامل روغن‌ها، ژل‌ها، امولسیون‌ها، موس‌ها (امولسیون‌های مایع)، آئروسل‌ها، استیک‌ها (مخصوص لبها، بینی و پلکها) و پودرها است.

فرمولاسیون ضدآفتاب‌های معدنی به دلیل ماهیت ذره‌ای آنها دشوارتر است. به طور سنتی، آنها به صورت کرم‌هایی تهیه ‌می‌شدند که چسبناک، روغنی و ناخوشایند بودند. ضدآفتاب‌های معدنبی بصورت خمیر، امولسیون، اسپری و پماد عرضه ‌می‌شوند. رویکردهای مهندسی ذرات از جمله میکرونیزاسیون و نانومالیزاسیون ذرات برای افزایش ارزش زیبایی محصولات انجام ‌می‌شود.

ایمنی و راحتی کاربر تعیین کننده رهیافت فرمولاسیون هستند. از هر ماده ای با تحریک بالقوه پوست و مواد حساسیت زای احتمالی باید خودداری شود. حق ثبت اختراع در فرآیند تولید نقش اساسی دارد و باید قبل از شروع تولید محصول، به دقت مورد توجه قرار گیرد.

قابلیت پایداری نوری فیلترهای آلی، گسترش طیف و پارامترهای اثربخشی، ترکیب مواد فعال، بهبود جنبه‌های آرایشی را ‌می‌توان به عنوان چالش‌ها و نگرانی‌های مرتبط با فرمولاسیون ضدآفتاب‌های موضعی معرفی کرد. فرمولاسیون مطلوب ضدآفتاب باید جنبه‌های مختلفی شامل راندمان کاربرد مورد نظر، دامنه طیف حفاظتی (UVA و UVB)، ایمنی و تحمل برای مصرف موضعی، پایداری، عدم لک شدن لباس، مواد آرایشی مناسب، رایحه مطبوع، مقاومت به آب، قابلیت پخش، ضریب میرایی بالا و هزینه مقرون‌به‌صرفه را مد نظر قرار دهد. انتخاب محتویات با توجه به کاربرد مورد نظر و ماهیت فیزیکو شیمیایی مواد تعیین ‌می‌شود. آب خالص مورد استفاده در فرمولاسیون محصول از طریق اسمز معکوس و سایر روشهای تصفیه آب برای مصارف صنعتی تهیه ‌می‌شود.


[ بازدید : 22 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به rgmag است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]